Vad hände med genusdebatten?

I uppdragen med Silvergaffeln får vi träffa Cortney för första gången, och hon ser ju ut som hon gör... Min första reaktion när jag såg henne var att skratta lite och inspektera den kvinliga kopian av hennes bröder. Men innan jag började prata med henne tänkte jag också att det var kul att sso hängde med lite i genustänket som kommer in mer och mer i vårt samhälle. Mhm, jo eller hur! 

Min smått nöjda känsla över hur bra sso anpassat sig dog fort när hon öppnade munnen. Ord som "fina damer" och "vett och etikett" fick mig att bli riktigt irriterad. Vilket århundrade lever vi på egetligen? Det här är inte längre 1950-talet då gentlemannen stod i fokus eller 1800-talet då vi "kvinnor" skulle ta en middagslur och mannen kriga. Detta är 2000-talet och vi har en pågående genusdebatt i samhället! Varför håller vi då så hårt i våra normer och värderingar? 

Vett och ettikett säger hon och menar på normerna inom relationer. Borde hon inte istället fundera på hur hon bemöter människor och uppskatta det hon får? Istället för att klanka ner på allt annat. Visserligen säger hon att hon uppskattar gesten, men hallå? Uppskatta den och håll käft tack!

Sso är ett spel, främst för de i åldrar lite mindre än mig själv och därför tycker jag att det är viktigt att lyfta fram småsaker som göms undan i spel och reklam. Det här är en av de sakerna.
Sso var ju påväg åt rätt håll när de öppnade skördebyggden, med olika hudfärg och kroppsform på människorna. Cortney var ju påväg att bli en till person att passa in i det nya med samhällsliknade sso tills hon öppnade munnen. Där gick något snett.

Observera nu att det här är mina åsikter. Jag säger inte att ni behöver hålla med mig i det jag säger alls. Kanske ni vill bevara våra samhällsklasser och tycker att gentlemannen borde finnas kvar. Det är helt okej för mig att ni har de åsikterna, men någonstans måste man få en motsvarighet, en balans. Så vi kan uppnä jämnstäldigthet. Den balansen uppnår vi inte på detta sättet, skärpning sso!
Namn:


Din mejl: (Bara jag som ser)


Din blogg:


Kommentar:


Komma ihåg dig?