Globala fick ett plåster

Någon person i mitt liv sa en gång något till mig som jag bär med mig än idag. Det var en simpel liknelse för att jag då i mina unga år skulle förstå vad den menade, men det har ettsat fast sig på min näthinna. Det personen sa var "Om du sätter ett plåster på ett sår så gör det fortfarande ont, det syns inte, men det gör ont."

Det är så jag upplever att de har gjort med globala chatten. Vi ser det inte, men problemen är fortfarande kvar. Det är fortfarande spammande, bråk, små tjafs och en rådande otrevlig stämning. Problemet har blivit upphackade i mindre bitar och för en viss del förflyttade till sägchatten. Men kvar är de ändå, och i en tydligare ton dessutom.

Jag upplever aldrig några riktiga samtal mellan oss spelare i chatten, om man inte räknar med bråken, utan vi alla börjar hålla oss mer och mer till oss själva. Visst kan det vara bra, men jag saknar känslan av att kunna rida vart som helst men ändå kunna ha sällskap av det som skrivs i GB. För jag tror att även om många inte skriver där själva så kanske de övervakar vad som skrivs.

Måste bara få poängtera att om man slår upp order "global" i en ordbok (geez vilken pluggis jag är xD) så får man följande förklaring. "Omfattande hela jordklotet, världsomfattande." Om man då tillämpar det i sso's värld så betyder det egentligen att det ska vara hela sso's "befolkning" som har åtkomst till det globala.

Att begränsa åtkomligheten till globala är inte rätt lösning på vårat fortfarande ständiga problem. Vi har provat det nu och det funkade inte. En anna idée behöver prövas, och gärna snart. Så länge vi människor komunicerar med varandra kommer det uppstå konflikter, och för att lösa de konflikterna behövs det ibland en medlare. Någon person som fungerar som en mittpart, bro, länk, mellan de två parterna. Genom att införa en typ av "medlare" i sso skulle vi kunna bromsa ner bråken och få en bättre stämning. Även kunna stoppa tjafset innan det övergår till bråk.

För att ge globala ett plåser och sen låtsas om som att problemet inte är kvar som ett blödande sår räcker inte. Vi behöver ändring och vi behöver det nu!

PS. Jag har skrivit allt för många skoluppgifter, ursäkta denna krångliga text. Om du inte orkar ta dig igenom all text så sammanfattas allt i den sista meningen. ;) Och att jag vill kunna stå där på bilden men ändå få vara delaktig i globala chatten.
 

 
 
Namn:


Din mejl: (Bara jag som ser)


Din blogg:


Kommentar:


Komma ihåg dig?