Bitterkärringen vid en annan skärm.

Jajamen inte nog med att Nell agerar bitter så ska jag nu också göra det för nu sätter jag ner foten SKARPT.


Idag tänker jag prata om stavfel, speciella sätt och skriva på och hur i hela fan ni ska låta bli att kränka folk som inte kan stava! För nu är jag arg, riktigt arg! 

Först och främst så läste jag i globala här för någon dag sen, det var en ung person, runt 10 tror jag hon var. Denna personen skrev fel på TVÅ ORD när hon skrev i globala och helt plötsligt så attackerades hon för att hon stavade fel. Jag menar hallå, har ni hört talas som stavfel, slarvfel eller faktiska sjukdomar? En person som är så pass liten ska ha cred om den i en mening skriver fel 2 gånger, speciellt om det bara handlar om skillnaden på ä och e! Vid den åldern stavade jag personligen lika bra som en kratta gör. Om inte ens sämre. Jag stavade skitdåligt när jag var liten. 
 
För det andra hur vet du att den personen inte har grov dyslexi? Om den personen som hon i detta fall tagit fel på ä och e så beundrar jag personen. Jag har själv sett hur förändringar sker hos folk med dyslexi, jag har sett hur frustrerande det är och en person behöver inte ens lida av det för att ha svårt att stava, vissa människor har helt enkelt bara svårt att stava. INSE det, alla kan inte alltid vara perfekta på det. 
 
Sen menar jag kom igen, jag skriver ofta fel - slarvfel - och skriver man i någon form av en chattruta är man ofta för snabb med att skicka och hinner inte alltid se det. Jag kan utan att tänka på det sätta in ett ä där ett e ska vara, eller ett a där ett o ska vara. Men bara för det betyder det väl inte att jag är en inkompetent idiot som inte kan stava? Nej jag tänkte väl det. 

Och har ni tänkt på hur enkelt det är att ta fel på hur saker stavas? Stavas det väl eller väll? Säga men enda eller ända? Ska det vara sett eller sätt? I det svenska språket finns det många ord som är otroligt lika varandra och jag som förövrigt går tredje året på gymnasiet visste inte om man stavade väl eller väll först efter jag gått igenom halva ettan på gymnasiet. Då förklarade min lärare skillnaden på detta, är jag en inkompetent idiot för det? Nej just precis, det är ett ord av alla andra tusentals som jag kan - varför skulle jag vara inkompetent för det?

Och som en sak, jag skriver t ex tjäna men du uttalas det också tjäääna. Eller typ leskigt, men då uttalas det leeeeskigt och med en lite barnslig röst. Bara för det betyder det väl inte att jag inte vet att det stava tjena och läskigt egentligen? Och det gör många andra med, bara för det betyder det väl inte att jag är inkompetent? Nej just det! 
Namn:


Din mejl: (Bara jag som ser)


Din blogg:


Kommentar:


Komma ihåg dig?