Ett mot mobbning! [Novell|åsiktsinlägg]

Idag läste jag en text hos Manda, där hon skriver om mobbning. Detta är en stor del av världen och absolut ett problem som bör synas mer. Mobbning leder till så mycket negativt och det kräver en stark själ och ett ljus i livet för att man ska kunna ta sig igenom mobbning. Jag vet för att jag varit med om det själv. 
 
Det är aldrig roligt att vara utsatt, bara för att du driver med en person och skrattar kan du sätta den personen i tvivel. För flera år sen på en sida som vi alla nog känner igen, stallet.se så blev jag utsatt av samma person, flera gånger. Oftast anklagade hon mig för att jag hade sett till att hennes bästa vän tagit livet, hon skrev att hon skulle anmäla mig och anklagade mig för riktigt allvarliga saker. Vad hon inte visste var att när hon anklagade mig så satt jag dag ut och dag in hos olika kuratorer, träffade poliser från två olika städer, pratade med advokater, träffade läkare samt gick igenom en anmälan och gick igenom min mörkaste period i hela livet. Jag fick inte träffa mina bröder, min pappa sa upp vårdnaden om mig och det var sista gången på 6 hela år som jag åkte hem till honom. Och samtidigt som jag gick igenom det där, plus all skit med första mensen, vem är jag osv som en normal 12 åring gör så blev jag påhoppad och anklagad för mord av en person som aldrig träffat mig, som jag aldrig träffat och framförallt - jag hade aldrig träffat hennes kompis! Är det fortfarande lika roligt att utsätta folk?


Jag kommer aldrig stötta mobbning, jag kommer inte alltid säga ifrån, men den dagen jag ser en flicka gå igenom det jag gick igenom. Då kommer ingen känna igen mig längre. För du kan Aldrig släppa någonting helt. Jag är fortfarande livrädd för honom, jag drömmer fortfarande mardrömmar, jag får kalla kårar och ryser av obehag när någon pratar om honom. Jag får små panikångest attacker varenda gång jag ser honom i mitt huvud. Varenda gång och hon hade mage att anklaga mig för en så allvarlig grej. Och min historia slutar inte där. Det är ett under att jag finns kvar i livet snart 13 år efter att det började hända, men jag har mina ljus och jag har lagt allt bakom mig. 
 
Men det får mig att tänka på de personerna som inte har sina ljus, många av oss har hästar. Men tänk dom som hela världen går emot? En mamma som dricker, en pappa som slår, en bror som hängde sig själv och henne går du på och säger att hon är dum i huvudet, att hon är äcklig. Du vet ingenting om personen du går på, du har ingen rätt att gå på henne eller honom och hur en människa som mobbar en människa kan leva med sig själv, det är något jag aldrig kommer förstå. Det drar in så mycket negativt i personers liv som redan har sina egna problem. Att skämta med sina vänner är ju okej! Men att "skämta" med en random är bara fel, det är inte okej och jag skäms över mig själv, över alla andra, som inte säger ifrån. Jag vet att jag är dålig på det, men jag vet också att det kan bli 10 gånger värre. Men det borde aldrig få mig att tveka.
Postat av: Hanna Winterforest
2013-12-21 / 01:46:35

Trixet är att du inte vet något om mobbaren heller. Du verkar se framför dig en eller flera killar som gör det för att dem "roas" av det.
Det finns kanske den typen också, men vet du vad? det är mest dem som du säger inte har några "ljus" som blir mobbare. Och dem kan göra det av helt andra skäl än vad vi tror.
Jag säger inte att det är okej, för att trakassera någon annan är inte okej. Jag säger bara att man inte ska se sig blind på den här bilden "en-hjälplös-liten-flicka-mot-flera-stora-elaka-pojkar"
Mobbaren vet ingenting om offret, men samtidigt vet inte offret något om mobbaren heller.

Svar: Det är intressant det som du säger, men jag kommer aldrig ta till mig av dina ord. Jag har blivit mobbad själv, inträngd i ett hörn och slagen. Ingen vet om det, för att jag lämnat det där. Jag blir utfryst idag, av HELA min skola, från mina fd vänner. Deras liv är inte så jävla svårt, ändå gör dom det.
Jag har ingen sympati för mobbaren, vad den personen går igenom ger den inte en enda jävla anledning till att gå på en annan. Den personen kan inte säga "min pappa slår mig" och sen gå och slå 10 andra, det finns ingen logik i det och jag kommer aldrig att säga att det är okej. Sen lägger jag tyvärr inte ner tillräckligt mycket energi för att bry mig, men det är aldrig okej. Personer tar självmord över sånt här, för att dom blir mobbade.
fluffyfighter.blogg.se


Namn:


Din mejl: (Bara jag som ser)


Din blogg:


Kommentar:


Komma ihåg dig?